Service ett ord med olika innebörd

En lastbilschaufför blev en dag ståendes på min arbetsplats pågrund av en trasig startmotor. Det visade sig sedan vara lättare sagt än gjort att få tag i en ny från någon närliggande verkstad och väntan på reparation blev därför lång.
 
Jag kom då att tänka på när jag själv för många år sedan fick problem med generatorn på min Toyota. Kolen var utslitna och jag for därför till märkesverkstan för att köpa nya, men tji fick jag för den visserligen artige försäljaren upplyste mig om att 1. Det finns fyra olika varianter till samma årsmodell 2. Det tar tre dagar att få hem någon av dessa och 3. Dom ville ha 300:- för dom.
 
Irriterat ifrågasatte jag nu såväl kostnaden som anledningen till att dom inte hade något så banalt hemma på lagret och om det kunde kallas service."Men de går ju väldigt sällan sönder" blev svaret från den ursäktande killen bakom disken. Jag frågade om han på allvar tyckte att det argumentet hjälpte mig just nu i min situation och han ursäktade sig åter och ryckte lite nonschalant på axlarna.
 
Mäkta irriterad ber jag honom i alla fall beställa nya kol och tänker gå när jag plötsligt slås av en tanke och frågar... Du tror inte att Generatorservice kan ha något som passar. Firman jag nu frågade om låg bara ett kvarter bort och genom jobbet visste jag ju att dom höll på med bil-el. - "Nej det kan jag inte tro, fyra olika varianter till samma årsmodell ju!!" säger killen och skrattar småelakt åt mig och önskar mig välkommen åter om tre dagar.
 
Jag är nu som sagt mycket irriterad men åker ändå till den närliggande firman, kliver in och känner mig lite dum när jag förklarar mitt problem. Jaha säger den intresserade servicekillen efter att jag lagt fram mitt ärende.  Sträcker in sin hand under disken och lägger därefter upp två nya kol framför mig som klentroget bara stirrar på dom. - Men det finns ju fyra olika varianter, hur kan du vara så säker på att det är dom där jag ska ha.
 
Killen ler och frågar om hållarna till kolen är trasiga vilket dom ju inte är. Dåså säger han, hållarna skiljer men kolen är samma till alla generatorvarianterna "thats it!!" Jag började skratta och berättade sedan hela historien för honom om märkesverkstan som jag nyss kommit ifrån och han bara skakade roat på huvudet innan han ropade på sina jobbarkompisar som också dom ville höra historien. Priset för kolen blev överkomliga tjugo kronor och jag åkte därefter direkt tillbaka till märkesverkstan och avbeställde den tidigare lagda ordern på trehundra spänn samt informerade servicekillen vänligt men med en kanske lite onödig överlägsenhet om att så länge hållarna är hela så är det samma kol till alla Toyota-bilarna av den årsmodell jag hade.
 
Jag informerade honom dessutom om att Generatorservice har dom tillgängliga för tjugo kronor direkt vid disk. En service vilken dom ansåg vara högst rimlig för en standardprodukt. Säljaren såg på mig lätt förvirrad och harklade sig allt medan han annullerade den tidigare orden i datorn. Jag kanske ska ta hem några kol i alla fall hörde jag honom säga för sig själv. 
 
Innan jag gick inflikade jag lite spydigt, ja annars kan du ju tipsa nästa kund om vart han kan få tag i generatorkol billigt fast  "dom går sönder så sällan"- Jag vill nu bara påpeka att jag visst förstår att en firma inte kan ha allt hemma på sitt lager och att deras reservdelskataloger säger både det ena och det andra om vad som passar till vad och att prissättningar av originaldelar baseras på många olika faktorer.
 
Allt det där kan jag helt klart acceptera men i ordet "service" och i att skapa en "nöjd kund" handlar det så mycket om själva bemötandet av mig som person i den situation jag just för stunden befinner mig i.
 
Och jag har faktiskt varit med om flera tillfällen där både små och större firmor inte har kunnat hjälpa mig men då istället har tipsat mig om att kolla hos konkurenterna och vid något tillfälle även har ringt upp dessa och kollat åt mig medan jag väntat. Ett sådant bemötande skapar förtroende och jag har därefter ofta rekomenderat just dessa firmor till bekanta och vänner.
 
Nåväl lastbilschauffören fick sent på kvällen till slut sin nya startmotor, vilken då hade transporterats många långa mil från en lagerhylla någonstans i Sveriges avlånga land. Och trots nu många timmars missad körtid tycktes chauffören ändå vara rätt nöjd över att det ändå inte hade tagit längre tid än vad det gjort. 
 
(Pierre Isacsson - Vägens Vänner)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0